Przejdź do pełnego widoku
Odpowiedz

Wymiana uszczelki pod głowicą

21 kwie 2013, 12:03

Poradnik autorstwa użytkownika Oskar z poprzedniego forum.

Jak powszechnie wiadomo piętą achillesową yamahy dt 125 jest lipna uszczelka pod głowicą, a co za tym idzie grzanie się naszego moto. A więc teraz postaram się wyjaśnić jak wymienić ową uszczelkę na nową (koniecznie trzywarstwową).
1. Przygotowywujemy moto do rozkręcenia. Motor powinien być czysty, aby nie powpadały nam jakiekolwiek brudy do środka cylindra, gdy będziemy mieli odkręconą głowicę.
Obrazek
A tak wygląda nowa uszczelka:
Obrazek
2. Pierwsze co robimy do odkręcamy owiewki, a mianowicie: 2 przednie owiewki przy baku (po 3 śruby na stronę), oraz 2 tylne boczki (po 1 śrubie na stronę).
Motocykl teraz wygląda tak:
Obrazek
3. Teraz odkręcamy kanapę, czyli po 1 śrubie na bok:
Obrazek
i
Obrazek
4. Przed odkręceniem śruby mocującej bak musimy zdjąć wężyk paliwowy, a co za tym idzie musimy zdjąć zabezpieczenie wężyka:
Obrazek
I zdejmujemy wężyk:
Obrazek
Ważne! Kranik musi być zakręcony, bo nie chcemy stracić jakże cennej wahy!
5. Następnie odkręcamy 1 śrubę od baku kluczem o rozmiarze 10:
Obrazek
I zdejmujemy bak ciągnąc go do tyłu motocykla. Teraz nasz motocykl wygląda tak:
Obrazek
6. Teraz musimy spuścić płyn chłodniczy. A więc przygotowujemy jakieś naczynie żeby weszło tam około 1l naszego płynu, odkręcamy śrubę zaznaczoną na obrazku (klucz o rozmiarze 10) i spuszczamy płyn. Przed spuszczeniem powinniśmy odkręcić korek od chłodnicy, aby płyn szybciej zleciał.
Obrazek
Obrazek
7. Teraz należy spuścił płyn ze zbiorniczka wyrównawczego. Czyli odkręcamy 2 śruby zaznaczone na czerwono, zdejmujemy zabezpieczenie wężyka zaznaczone na niebiesko, wyciągany korek i zlewamy płyn do naszego naczynia:
Obrazek
8. Następnie musimy odkręcić dyfuzor. Najpierw musimy odkręcić mocowanie przy dyfuzorze (2 nakrętki o rozmiarze 12)
Obrazek
Odkręcamy kolejną śrubę mocowania (rozmiar 10):
Obrazek
No i na koniec jeszcze jedną śrubę mocowania dyfuzora do ramy:
Obrazek
Tutaj odkręcamy śrubę którą chcemy, gdyż nie ma to różnicy (ja natomiast zawsze odkręcam tą bliżej ramy).
Zdejmujemy dyfuzor i pozostaje nam taka część motocykla:
Obrazek
9. Teraz musimy odkręcić mocowania głowicy do ramy. Robimy to odkręcając 3 śruby (z tego co pamiętam to główka ma rozmiar 13, a nakrętka 14):
Obrazek
Obrazek
10. Teraz odkręcamy silniczek zaworu wydechowego, bo będzie nam przeszkadzał podczas odkręcania głowicy. Robimy to odkręcając 2 śruby krzyżakowe:
Obrazek
11. Teraz zdejmujemy fajkę ze świecy:
Obrazek
12. Teraz zdejmujemy wężyk z płynem chłodniczym:
Obrazek
Robimy to zaciskając zabezpieczenie (niebieskie linie) i zdejmujemy jednocześnie wężyk.
Analogicznie postępujemy z drugim wężykiem, a następnie odkręcamy świecę:
Obrazek
13. Teraz luzujemy wszystkie nakrętki mocujące głowicę (powinniśmy odkręcać je po skosie), zdejmujemy je i w ten oto sposób mamy już luźną głowicę:
Obrazek
14. Zdejmujemy głowicę:
Obrazek
15. Zdejmujemy starą uszczelkę i zakładamy nową:
Obrazek
16. Zakładamy głowicę i przed nakręceniem oryginalnych nakrętek proponowałbym założyć podkładki samo kontrujące, w celu uniemożliwienia odkręcania się głowicy:
Obrazek
17. Przykręcamy wszystkie nakrętki (klucz o rozmiarze 12). Robimy to po skosie używając co raz to większej siły:
Obrazek
18. Przykręcamy wszystko po kolei, czyli czytamy ten poradnik od tyłu ;)
19. Po poskręcaniu wszystkiego zalewany układ płynem chłodniczy, zaczynamy od chłodnicy:
Obrazek
Tutaj zalewamy aż po sam korek.
A następnie wlewamy płyn chłodniczy do zbiorniczka wyrównawczego. Jego poziom ma być pomiędzy dwoma kreskami (sprawdzamy na wypionowanym motocyklu):
Obrazek
20. Zakręcamy chłodnicę oraz zbiorniczek wyrównawczy. No i gotowe! ;)


Miłej jazdy!

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

13 paź 2013, 12:29

Warto nadmienić że głowicę dokręcamy momentem 22Nm w kolejności:
Obrazek

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

13 paź 2013, 12:51

28Nm i robimy to stopniowo zwiększając siłę.

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

19 paź 2013, 21:18

Nie żebym się mądrzył ale 22Nm
Obrazek


Na 28Nm dokręcamy cylinder.

YS:Prawda to.Na warsztacie w autodacie z ciekawosci zajrzałem i było ze w rocznikach 94-00 dokręcamy z siłą najpierw 15 albo 17 NM dopiero 22NM.I nic dalej.Ale i tak wiemy dobrze ze to nie wytrzyma i trza dowalic wiecej :P

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

20 paź 2013, 11:02

28Nm jest wartością, która zapewni szczelność śmiesznych uszczelek w DT 125. Inne silniki z tymi samymi szpilkami mają w serwisówkach podawane 28.

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

27 paź 2013, 11:53

Witam. Ja chcialbym tutaj dodac jedna rzecz. Ok sprzeczacie sie o moment z jakim nalezy dokrecic glowice co faktycznie jest wazne ale mi brakuje w poradniku jednej rownie waznej rzeczy mianowicie czemu nikt nie napisal ze glowica jest do planowania?? Jesli cos jest zle z uszxzelka to znaczy ze gliwica nie przylegala wystarczajaco dobrze do cylindra i przez to moglo rozwalic uszczelke. Sam miakem z reszta przypadek ze samo planowanie glowice nie starczylo i musialem tez planowac gore cylindra. Powierzchnie musza byc idealne bez zadnych wgniecen czy odksztalcen bo wtedy beda przedmuchy i kicha... cala robota od poczatku....

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

27 paź 2013, 11:56

Po każdym rozebraniu góry silnika, trzeba przelecieć cylinder i głowicę na szkle. Poradnik jest stary, z poprzedniego forum.

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

27 paź 2013, 14:08

Ok. Trzeba przeleciec ale Ty to wiesz ja te moze czesc tez wie ale jak bedzie czytac to osoba ktora nigdy wczesniej tego nie robila moze o tym nie wiedziec wiec moz3 warto by bylo edytowac i wstawic taka mala poprawke :)

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

25 lis 2013, 20:29

Podane jest że pod nakrętki należy dać podkładki samokontrujące, chodzi o takie http://www.google.pl/imgres?sa=X&biw=12 ... 4Dg&zoom=1 czy o sprężynowe? i jeszcze jedno: jak kupować te podkładki to na jaką śrubę? M7 czy M8?

Re: Wymiana uszczelki pod głowicą

25 lis 2013, 23:38

Sprężynowe M8.
Odpowiedz