Zbiórka na utrzymanie forum. Zebrano 60zł z 173zł. Pomóż yamahadt.net działać przez kolejny rok
Przejdź do pełnego widoku
Tutaj pomożemy naprawić Twój sprzęt.

Regulamin forum

Przy dodawaniu tematu wybierz odpowiedni prefiks z listy. Pamiętaj aby w opisie twojego problemu podać dokładny model motocykla wraz z jego rocznikiem, np. Yamaha DT 125 LC2 1988. Postaraj się opisać wszystko dokładnie i szczegółowo, to bardzo ułatwi innym użytkownikom udzielić konkretnej odpowiedzi.
Odpowiedz

[Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

28 kwie 2013, 17:56

1. Czyszczenie gaźnika

Okresowe czyszczenie gaźnika jest niezbędne z uwagi na konieczność usunięcia drobnych zanieczyszczeń. Wewnątrz gaźnika znajdują się również szkodliwe i wymagające usunięcia osady, powstałe między innymi na skutek utleniania powierzchni aluminiowych. Po umyciu gaźnika w benzynie ekstrakcyjnej lub specjalnym płynie i dokładnym usunięciu zalegających osadów pędzelkiem o dość twardym włosiu należy przedmuchać sprężonym powietrzem jego kanały. Do czyszczenia zatkanej dyszy nie wolno używać drutu, igły i innych twardych przedmiotów! Dyszę należy przedmuchać sprężonym powietrzem.

Podczas czyszczenia gaźnika należy zwrócić uwagę na zużycie i stan jego elementów. Czysty i złożony gaźnik zamontowany w motocyklu trzeba poddać regulacji.

Obrazek

2. Regulacja gaźnika

Chcąc prawidłowo wyregulować gaźnik motocyklowy, należy poznać zasadę jego działania i funkcje wszystkich występujących tam układów. Regulować można jedynie czysty, sprawny i nie zużyty gaźnik, zamontowany na silniku znajdującym się w dobrym stanie technicznym. W silnikach dwusuwowych należy sprawdzić stan i drożność układu wylotowego. Należy także upewnić się, że do gaźnika dopływa wystarczająca ilość paliwa. Przed rozpoczęciem regulacji warto zajrzeć do filtra powietrza jednak wielu użytkowników zapomina o tym elemencie. Filtr należy wyprać i nasączyć specjalnym olejem lub sprejem. Teraz dopiero możemy zabrać się za regulację.

Nie ma uniwersalnej recepty na regulację gaźnika. Każdy musi być dostrojony indywidualnie pod motocykl.

Za utrzymanie optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają następujące elementy:
— zawór iglicowy sterowany pływakiem, odpowiadający za poziom paliwa w komorze pływakowej (reguluje skład mieszanki w pełnym zakresie ruchu przepustnicy);
— układ biegu jałowego
— iglica przepustnicy
— dysza główna paliwa

Trzeba pamiętać o dobrym rozgrzaniu silnika przed całą operacją!

Regulacja Obrotów:
Najprostszą i najczęściej wykonywaną czynnością regulacyjną w gaźniku jest ustawienie wolnych obrotów. Obroty biegu jałowego ustawiamy śrubą ze sprężynka (ta z lewej na zdjęciu). Można ją przekręcić ręką. Wkręcając śrubę zwiększamy obr, wkręcając - zmniejszamy. Prawidłowe to ok. 1200~1500 obr/min. Obroty warto ustawiać na zapalonych światłach, ponieważ wtedy są stosunkowo niższe niż te bez świateł.

Regulacja składu mieszanki paliwo-powietrze.

Wkręcamy na max śrubkę od mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) {może się okazać, że silnik będzie chciał zgasnąć podczas tego, dlatego można dodawać gazu podczas wkręcania tej śrubki}, potem śrubką od wolnych obrotów(taka ze sprężynką) ustawiamy w miarę możliwości obroty na poziomie 1.5-1.4tys. obr. Następnie śrubkę od regulacji składu mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) powoli wykręcamy aż obroty zaczną rosnąć, gdy zaczną już rosnąć, zostawiamy ją tak i zmniejszamy obroty silnika śrubką ze sprężynką. Cały proces powtarzamy tak długo aż obroty nie będą wzrastać przez wykręcanie śrubki od mieszanki. Na koniec ustawiamy wolne obroty. Gdy motocykl chodzi na wolnych obrotach i odkręcimy manetkę do oporu i gdy motocykl nie zamuli tylko się wkręci, albo tak samo np na jedynce jedziemy na 2tys obr i damy w gaz i jak będzie przyspieszać płynnie to mamy dobrze wyregulowany gaźnik.

Nieprawidłowa praca gaźnika w zakresie średnich obrotów wymaga zmiany położenia iglicy przepustnicy. Na iglicy znajdują się rowki. Zapięcie zawleczki na rowku niżej spowoduje wzbogacenie mieszanki, a zapięcie wyżej zuboży mieszankę. Jeżeli zabiegi te nie dadzą spodziewanego rezultatu lub nieprawidłowa praca rozciąga się także na górny zakres obrotów, to należy wymienić dyszę główną paliwa.
Poziom paliwa w komorze pływakowej regulujemy, kiedy podczas jazdy na wysokich obr moto odcina paliwo, ma chwilowe "zamuły". Aby zwiększyć poziom paliwa w komorze podginamy języczek w dół. Ważne jest aby robić to delikatnie i nie przesadzić, bo wtedy pływak nie będzie odcinał dostępu paliwa i paliwo będzie się wylewać przelewami.
Zdarza się też tak, że regulacja nie przynosi zamierzonych efektów, a silnik w naszym motocyklu pracuje jak chce. Powodem może być tzw. "Lewe lub fałszywe powietrze". Typowym objawem dla tego zjawiska jest:
-zła reakcja na gaz- charakterystyczne buuu przy odkręceniu manetki na maxa.
-wysokie obroty jałowe, których nie da się obniżyć, bądź nietrzymanie wolnych obr.
-ogólna słaba moc
-lepsza praca silnika na ssaniu

Gdzie szukać przyczyny? W nieszczelnościach:
-uszczelniacza wału od strony magneta -> jeśli widać pod magnetem pozostałości paliwa oznacza to, że simmering nadaje się do wymiany.
-w kolektorze(króćcu) ssącym, na połączeniu z cylindrem(blokiem),membraną lub połączeniu z gaźnikiem. Należy uszczelnić silikonem wysokotemperaturowym te miejsca, przy połączeniu z gaźnikiem przykręcić mocniej opaskę.
-gasbox (plastikowe pudełeczko podłączone do króćca ssącego) należy sprawdzić pod kątem szczelności w tym celu dmuchamy w niego. Uszkodzenia gasboxa są incydentalne, lecz przy diagnozowaniu lewego powietrza warto to sprawdzić.
-łączenie filtr powietrza(puszka filtra- gaźnik. tu również trzeba sprawdzić szczelność.

Gdy motocykl ma cały czas podwyższone obroty warto sprawdzić linkę gazu. Popuścić regulację, nasmarować itp.

Jeżeli po wszystkich czynnościach motocykl dalej zachowuje się dziwnie należy zgłosić się z nim do lekarza A tak na serio, trzeba szukać przyczyny gdzie indziej. Ale o tym napiszę w następnym poradniku.

Myślę, że w większości problemów z gaźnikiem wystarczy go wyczyścić i porządnie wyregulować.


Autor: Jaca
Ostatnio zmieniony 08 wrz 2014, 19:54 przez MalinaDt, łącznie zmieniany 1 raz

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

07 cze 2013, 16:14

Ostatnio odkręciło mi się ssanie i zginęło i czy jak zaślepię je zwykła śrubka to nie przeszkadza <glowawmur> nigdzie chyba nie dostanę samego ssania

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

08 cze 2013, 12:02

Z gaźnika na części, często to ludzie mają. Jak to wywalisz to będziesz jeździł cały czas na ssaniu.

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 1:45

Czy wymiana dyszy w oryginalnym gaźniku DT 125 na 270 poprawi osiągi? Motocykl po remoncie. Gdzie ewentualnie mógłbym dostać taką dysze.?

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 3:29

Jeśli wszystko odblokowane z przelotową końcówką to główna 240,wolnych 30 i wywalić gumę od filtra pod siedzeniem. Dysze na larssonie dostanie.

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 11:27

jak ma wyglądać guma pod siedzeniem? Jest tam normalnie wlot z dwoma otworami tak?

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 12:53

tak, dokladnie

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 20:35

nie dostaje wam się tamtędy piasek czy błoto do filtra?

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

15 lip 2013, 22:49

W crossach nie ma całej górnej ścianki, tyle co siedzenie osłania filtr.
Filtr czyści się co chwilę a nie raz na miesiąc.

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

20 lip 2013, 14:40

Co do dyszy to mam gaźnik mikuni 00RP a takiego modelu w larssonie nie ma, co za tym idzie nie wiem jaki model dyszy mam zamówić. Ma ktoś taki model i wymieniał w nim dysze wolnych obrotów, główną i śrubę od regulacji mieszanki?
Odpowiedz