Strona 1 z 1

Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 10 lip 2018, 19:13
autor: Huczul
Witam!

W te wakacje zamierzam zakupić wymarzone moto, tematy o kupnie/wyboru się nigdy nie pojawią na forum, mam parę gryzących mnie pytań, ja wiem że jest opcja Szukaj, ale się nie mogłem doszukać, szkoda że Administracja nie dała głównego działu poświęcona temu motocyklowi jeśli chodzi o kiedy/jak/ile . Bardzo proszę o wyrozumiałość.

1.Mycie motocykla, słyszałem że się myje moto wodą z węża z gąbką, ale chodzi mi o wskaźniki zamontowane na moto, ponieważ są one elektroniką, nie powinna woda przepuszczać co nie ?

2.Wymiana olei i smarów, olej powinno się co jaki czas wymieniać w różnych częściach? To znaczy olej łańcuchowy itp, nie znam za bardzo nazw części motocykla jeszcze tak bardzo, ale co ile powinno się wymieniać poszczególne części co ile miesięcy i jak to jest z kosztami? Jeśli chodzi o jazdę to w okresie szkolnym będę jeździł 1-2 dni w tygodniu po terenie ale nie po drogach leśnych. W okresie ferii/wakacyjnym to tak z 4-5 razy w tygodniu. Bo nie chciałbym co tydzień parę stów wykładać bo obecnie jest zjadaczem chleba a boje się że przez motocykl po prostu drogo te utrzymanie wyjdzie :/ .

3. Opony, skoro mam załóżmy opony typu "kostka" to jest duże ryzyko wywalenia się po przejeździe przez asfalt parę metrów w celu zaparkowania przy sklepie ? Wiem że jazda po asfalcie w kostce opona się niszczy. Czy płaska opona uliczna nadaje się chociaż odrobinę do przejechania kilometra przez taką dróżkę leśną, czyli droga z ziemi, igły itp. Nie może być jedna opona tylna w kostkę a druga na ulicę co ? Jeśli chodzi o zmiana opon, to lepiej kupić same opony czy całe koła? A jeśli chodzi o zakładanie opon na felgi to można użyć takiego łomu z twardej gumy ? Coś aby nie uszkodzić felgi? Czy lepiej zabrać do zakładu wulkanizacyjnego ? I czy lepiej kupić jeszcze stojak na moto po to aby opony przez ciężar maszyny się nie niszczyły? Doradzicie coś jeszcze?


4. Mieszanka jaka jest proporcja oleju i paliwa dla tego moto? Słyszałem że 1:50 czyli 50ml oleju na litr paliwa tak? Czyli skoro pojemność baku to 10 litrów a pojemność oleju 1.8 czyli na pusty bak wlewam 10 litrów paliwa i 200 ml oleju tak ? Olej dla silników 2T .

5.Pytanie odnośnie prawa, czy mogę praktykować jazdę obok domu na takim polu ? Nie chodzi o pole pszenicy tylko po prostu otwarta ziemska przestrzeń. Czy muszę mieć prawko na A1 albo B ?

6. Na zimę można go schować w piwnicy i przykryć jakąś płachtą lub pokrowcem i spuścić wszystkie płyny i coś jeszcze ?

Pozdrawiam

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 10 lip 2018, 20:49
autor: Słomek
1 Ja osobiście myję moto na karczerem na stacji staram się tylko nie kierować strumienia wody w okolicę cylindra, głowicy oraz chłodnicy. Żadnej wody zegary nie przepuszczają.

2 Osobiście łańcuch smaruję za każdym razem gdy moto wymyję lub gdy wymyję łańcuch bo był zaświniony. Zębatki wymieniasz gdy są zużyte łańcuch tak samo, zużywają się one w zależności ile jeździsz i jak jeździsz ( w moim przypadku łańcuch mimo 10k kmdalej by jeszcze "polatał" ale planuję wymianę całego napędu za najnowszą wypłatę :D ) Olej przekładniowy (ten w silniku) w instrukcji wyczytałem żeby zmieniać co 24 k km (mogłem coś pomylić więc dobrze by było gdyby ktoś mnie poprawił jeśli pierdzielę głupoty) sam wymieniam co około 5k km ale są ponoć osoby co wymieniają dopiero po roku. Czyszczenie filtra powietrza to zwykłe dobre go umycie gdy jest brudny i gdy wyschnie nasączenie specjalnym olejem (sam zerkam na stan filtra co około tydzień), jego stan jest zależny od tego gdzie jeździsz i jak zasyfione jest powietrze. Płyn chłodniczy według instrukcji co 3 lata Tłok wymieniasz gdy spada kompresja i również szybkość jego zużywania to sprawa indywidualna z resztą części podobnie.

3. Po przesiadce z opon "uniwersalnych" na takie prawie kostki które w miarę dają radę po asfalcie (nie umiem tego ładniej wytłumaczyć) jeździło się trochę inaczej ale po około 5-10 km się przyzwyczaiłem i z wyjątkiem tego że troszkę dziwniej początkowo mi się skręcało to było spoko. Co do "płaskiej" opony typowo na ulicę nie wypowiem się ale mogę powiedzieć że moje uniwersalne bardzo łatwo traciły przyczepność na bardzo lekkim błocie lub piasku. Jeśli koła są całe i nie rozwalone (pogięte połamane obręcze/szprychy, popękana piasta) to kupujesz tylko nowe opony o odpowiednich rozmiarach oraz dętki. Osobiście koła razem z gumami oddaję do wulkanizatora 15 złotych za oba koła to nie są jakieś wielkie pieniądze a zmienianie samemu to ponoć mordęga jak się nie ma doświadczenia. Stojak sam posiadam ale gównie dlatego bo bardzo ułatwia on dokonywanie drobnych napraw przy moto oraz łatwiej z nim ściągać koła.

4 Nie wiem mam dozownik ale olej lejesz "do silników 2T", olej w pełni syntetyczny przeznaczony do mieszanki, osobiście mogę polecić "Castrol power racing 2t"

5 W teorii możesz jeździć czym chcesz po terenie prywatnym tylko by poruszać się po drogach publicznych musisz posiadać niezbędne dokumenty. I w sumie tyle mogę Ci powiedzieć

6. Według wszelkich mi dostępnych źródeł dobrze jest motocykl dokładnie wymyć następnie osuszyć, zatankować pod korek, wymienić olej, akumulator zabrać do domu a wydech zatkać odpowiednim korkiem. Sam zamierzam tak przygotować DT do snu zimowego :F


Jeśli coś pomyliłem wybaczcie i poprawcie mnie :F

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 10 lip 2018, 21:22
autor: Huczul
Dziękuję Bardzo :D , zamierzam Sobie druknąć manuala do tego moto bo podobno jest BARDZO przydatny.

Jeśli chodzi o naciąganie łańcucha, to jak to dokładnie wygląda? Jak bardzo musi być naciągnięty aby nie pękł ani nie latał, chodzi o milimetry wysokości? Akumulator w moto zamoistnie się ładuje? Czy w przypadku rozładowania aku można go naładować prostownikiem albo przez drugi pojazd, naprzykład osobówkę?

Takie ważne pytanie, jakbym się nauczył teorii jeśli chodzi o jazde motocyklem jak i posiadał homologację to moge poruszać się po drogach publicznych ale uważać na kontrole? Nie chodzi oto abym jeździł po autostradach itp, tylko 1km przez osiedle, 600m przez las i 300m do sklepu na takich osiedlach gdzie bloki są itp. Problemu by chyba nie było by? Często chłopaki jeźdzą skuterami przez tą droge w lesie gdzie mało ludzi chodzi, jest też droga na około do sklepu po asfalcie. A policji jeszcze tutaj nie widziałem od 8 miesięcy, jedynie stali obok przystanku autobusowego ale to w innych stronach, jak się jedzie na około przez asfalt do sklepu. Po prostu jak będę się zachowywał bezpiecznie i przepisowo to nie powinni nic podejrzewać co? Ale po ukończeniu 18 lat zamierzam robić prawko na osobówke, to z tego co czytałem to z prawojazdy na osobówke moge jeździć moto do 125ccm .

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 11 lip 2018, 1:33
autor: Frozen
Huczul pisze:szkoda że Administracja nie dała głównego działu poświęcona temu motocyklowi

Jakbyś nie zauważył to całe forum dotyczy jednego motocykla.
A pytanie które zadajesz są wyciągnięte niczym z obsługi motocykla. Polecam najpierw przeczytać "Owners Manual", gdzie masz opisane wszystkie czynności, pooglądać tutoriale na yt czy cokolwiek.
Na pytanie o naciąg łańcucha odpowiedź brzmi jednoznacznie = naciąg odpowiedni. Jeździsz po ulicy- ściągasz mocniej; w teren- luźniej, zwłaszcza przy nierównościach/skakaniu.
Z resztą pytania są tak ogólnikowe, zależne od wielu czynników(jak np zużycie, koszt eksploatacji) i łatwo dostępne, że nie widzę problemu w znalezieniu odpowiedzi.

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 11 lip 2018, 6:19
autor: Huczul
Dobrze, rozumiem @Frozen

Mam jeszcze taki dylemat, 50ccm czy 125ccm? Jakbym wzioł 50ccm to bym mógł jeździć bez prawojazdy AM ponieważ tutaj policja jest bardziej łaskawa co do 16 latków na 50ccm i z blokadami do 45km/h. Oczywiście bez szalenia i z zgodnie z przepisami no ale poprostu 50ccm dla wygłodzonego konia o wysokości 186cm i wadze 66kg to jest za mały taki motorower, nie, skuter. Chodzi mi o motorower jak motorynka/taki Pony czy Romet. No ale ludzie z tamtego forum (Forum Motocyklistów) mówili że 50ccm dla takiego chudego konia jak ja jest z małe, że są to motorki dla 12 latków. Dlatego mi polecili 125ccm, tą Yamahą dt 125 jeździł bym po terenie i kawałek asfaltu w celu przejazdu lub dojazdu do sklepu jak i polatania po terenie obok lasu czy drogi polnej. Ogólnie ludzie dla takich koni polecają na początek Ydt 125, no ale co z kwestią prawną? Na drogach typu asfalt (chyba publicznych) to jeździć je można, w sumie to do aż nie spotkania kontroli drogowej jak i nie szalenia i jazda z przepisami. Ale czy są jakieś większe motorowery 50ccm dla takich koni? Z tego co słyszałem to wyrobienie prawa jazdy na osobówkę można z tym prawkiem po 3 latach jeździć moto do 125ccm w Polsce. Ale czy warto ryzykować?

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 11 lip 2018, 9:17
autor: Słomek
Co do policji to jest różnie zależy na jakiego trafisz i jaka to miejscowość, u mnie chłopaki na KTMach bez homologacji grzecznie przy prawej krawędzi jadą wolniutko tudzież gdzieś tylko przez ulicę przejadą i policjanci się do nich nie przyczepiają. Zależy jak trafisz, oczywiście motocykl jadący przepisowo po ulicy z tablicą rejestracyjną pełnym oświetleniem i w miarę cichym wydechem wzbudza dużo mniejsze podejrzenia oraz nie ma zbytnio powodów do kontroli aniżeli moto bez żadnego z tych elementów. Sam jeżdżę po polach, drogach leśnych, osiedlach, po mieście a raz nawet jechałem chwilę po drodze ekspresowej (pobłądziłem w baku sucho a to była najszybsza droga na najbliższą stację) jak dotychczas tylko jedna kontrola (długo gadać jeździłem z kiguru lisa na kombinezonie ot wygłupy z kolegami) DT to bardzo uniwersalny motocykl daje radę wszędzie. Jazdy po drodze publicznej bez uprawnień nie polecam ponieważ w przypadku zdarzenia nawet nie z twojej winy wszystko i tak spada na Ciebie w dodatku OC prawdopodobnie nie zadziała (nie wiem jak to jest dokładnie musiał byś poczytać)

Huczul pisze:prawojazdy na osobówke moge jeździć moto do 125ccm .
Możesz dopiero po 3 latach posiadania prawka kat B.

Co do 125 a 50 To już sam musisz zdecydować jeśli mieszkasz gdzieś na wsi lub masz bardzo blisko do lasów i pól to ja bym brał 125 jeśli jest inaczej 50 EWENTUALNIE (choć to nie polecam tej opcji bo jest to niezgodne z prawem oraz problemy z przeglądami) kupić dt 125 zarejestrowaną na 50

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 11 lip 2018, 9:26
autor: rykpat
Ja olej w silniku zmieniam co roku, ale gdzieś w serwisowe jest podany zalecany limit km na oleju.
1:50 to 1 litr oleju na 50 litrów paliwa, tak dla przypomnienia.

Co do prawka. Jak cie zatrzymają na 50ccm bez AM to dostaniesz 500zl mandat i zakaz dalszej jazdy. Jak będziesz miał 125ccm i zrobisz B i cie złapią to dostaniesz 300zl za brak kategorii i zakaz dalszej jazdy.
Ja bym od razu kupił 125.
Reszta pytań jest na forum. Wystarczy poszukać...

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 11 lip 2018, 19:12
autor: Huczul
Rozumiem dziękuję bardzo, ale czy rejestracja moto 125 na 50 to nie przestępstwo?

Mieszkam w bloku ale na około gdzie tylko nie spojrzę, jest las i piękne drogi na moto.

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 26 wrz 2018, 14:24
autor: Huczul
Do zamknięcia

Re: Yamaha DT 125 ważne pytania końcowe

Post: 01 paź 2018, 20:53
autor: Frozen
Pojawiasz się po 2 miesiącach pisząc we wszystkich swoich tematach do zamknięcia. Trochę bezcelowe/sensu?