Strona 1 z 2

Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 18:21
autor: Johnny
Witam.

Coś się znam na elektryce ale nie jestem pewien.

W motocyklu będę chciał podłączyć światła pod akumulator.

Akumulator 3ah o prądzie rozruchu 10A.

Planuję podłączyć pod aku 2x 55W + 5W tył.

Ze wzoru I=P/V wychodzi że żarówki będą pobierały 9,6A.

Czy przy dobrym ładowaniu akumulator wytrzyma i się nie rozładuje ?

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 19:45
autor: Bartolini2721
Akumulator strasznie słabiutki, czemu chcesz dać 55w żarówki? Nawet 25w by starczyło pewnie.

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 20:04
autor: Johnny
Słabiutki? Dedykowany. Takie żarówki mam w lampie od soczewek, a nie wiem czy 9.6/10 to zbyt go nie obciąży.

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 21:28
autor: sito79
Żeby wykonać taki manewr musiałbyś przerobić instalację w taki sposób, że prąd z cewki od świateł musiałby być również kierowany na regulator, sam regulator musiałbyś wymienić na mocniejszy, który wydoli z prądami powyżej 10A.

Teoretycznie możliwe do wykonania, praktycznie nikt Ci gotowca nie podsunie i żeby to zrobić musiałbyś ogarniać temat elektryki w nieco bardziej zaawansowanym stopniu, przynajmniej na tyle, że nie zadałbyś takiego pytania, a sam pochwaliłbyś się wynikami.
Aku 3Ah w takim układzie będzie szło niemal na max obciazenia, więc niezdrowo.
Pamiętaj, że to jest prądnica z ograniczoną wydajnością prądową i jeśli chcesz mocniejsze (jaśniejsze) światło, to musisz zastosować słabszą mocowo żarówkę, żeby mniej obciążała prądnicę (oczywiście wszystko w granicach rozsądku). Stosowanie mocniejszej żarówki powoduje jedynie większe spadki napięcia na żarówce.
Jak chcesz bardziej stabilne i może nawet nieco jaśniejsze światło, to podłącz sobie równolegle z żarówką kondensator na napięcie 16V o możliwie dużej pojemności, najlepiej taki od instalacji CAR AUDIO 0.5F lub więcej.

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 21:48
autor: Johnny
Właśnie problem tkwi w tym, że wystarczyłaby żarówka 25W x2 i był by pobór prądu słabszy w dużej meirze, ale akurat halogen soczewkowy jest na żarówkę H3 12V 55W a słabszej H3 znaleść nie mogę

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 23:07
autor: Enduros70
Ze statora masz jeden przewód na światła i jeden do ładowania. Kupujesz mostek gretza, podpinasz oba te przewody pod piny o oznaczeniu ~, minus z mostka do masy a plus do regulatora napięcia. Co do regulatora to tak jak wyżej pisał sito, trzeba zastosować "mocniejszy".

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 23:20
autor: Johnny
Mostek greatza prostuje prąd więc po co go stosować skoro wcześniej miałem podpiętą cewkę prosto pod regulator?

Po zastosowaniu mostka światła są bardzo słabe, z pod magneta wychodzi mi 1 przewód od cewki ( oryginalnie zauważyłem że 1 przewód rozdzielał się na 2) a jak podłącze cewke pod regulator i dam prosto na światła to normalnie ładnie świecą z przodu, lecz z tyłu ledy się tylko żarzą dlatego chcę podpiąć wszystko z akumulatora.

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 10 lut 2014, 23:38
autor: Enduros70
Z jednej cewki wychodzi Ci przewód biały i przewód żółto-czerwony, podłączasz je do takiego regulatora jak ma DT 125 bez mostka gretza i to tyle. Ta jedna cewka za dużo prądu nie wytworzy (można zmierzyć)

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 18 lut 2014, 11:37
autor: Dziku
Podepnę się do tematu.

A czy można całkowicie wyrzucić regulator napięcia? Zastosować wszystkim nam znany mostek gretza i podpiąć się bezpośrednio pod akum? No i gdyby już to jaki zastosować? Największy, który pracuje z dopuszczalnym prądem 35A, mniejszy z prądem 8A czy może najmniejszy, który pracuje z prądem 1,4A.. Mam gdzieś ten 8A i teraz pytanie czy wystarczy?

Re: Obciążenie akumulatora.

Post: 18 lut 2014, 20:22
autor: sito79
Regulator odpowiada za utrzymanie prawidłowej wartości napięcia ładowania, zwykle jest to około 13.8-14.4V.
Jeśli podłączysz do aku tylko mostek, to może się zdarzyć, że napięcie ładowania będzie znacznie wyższe i na wysokich obrotach, będzie gotowało elektrolit, może nawet dojść do deformacji płyt i zwarcia.