Zbiórka na utrzymanie forum. Zebrano 130zł z 173zł. Pomóż yamahadt.net działać przez kolejny rok
Przejdź do pełnego widoku
Czyli GOTOWE opisy o zdejmowaniu blokad, wymianie części eksploatacyjnych, itp.

Regulamin forum

1. W tym dziale nowy temat może być tylko i wyłącznie poradnikiem.
2. Przy dodawaniu poradnika wybierz odpowiedni prefiks, którego motocykla poradnik dotyczy, lub jeżeli jest to poradnik ogólny, jak np. docieranie motocykla - wybierz prefiks "Ogólny".
3. Obrazki wstawiaj na serwisy, gdzie masz pewność że nie wygasną, np. http://imageshack.us
4. Odnośnik do obrazka musi być jednocześnie jego miniaturką. Poradnik wstawiania obrazków na forum
Odpowiedz

Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

28 kwie 2013, 17:56

1. Czyszczenie gaźnika

Okresowe czyszczenie gaźnika jest niezbędne z uwagi na konieczność usunięcia drobnych zanieczyszczeń. Wewnątrz gaźnika znajdują się również szkodliwe i wymagające usunięcia osady, powstałe między innymi na skutek utleniania powierzchni aluminiowych. Po umyciu gaźnika w benzynie ekstrakcyjnej lub specjalnym płynie i dokładnym usunięciu zalegających osadów pędzelkiem o dość twardym włosiu należy przedmuchać sprężonym powietrzem jego kanały. Do czyszczenia zatkanej dyszy nie wolno używać drutu, igły i innych twardych przedmiotów! Dyszę należy przedmuchać sprężonym powietrzem.

Podczas czyszczenia gaźnika należy zwrócić uwagę na zużycie i stan jego elementów. Czysty i złożony gaźnik zamontowany w motocyklu trzeba poddać regulacji.

Obrazek

2. Regulacja gaźnika

Chcąc prawidłowo wyregulować gaźnik motocyklowy, należy poznać zasadę jego działania i funkcje wszystkich występujących tam układów. Regulować można jedynie czysty, sprawny i nie zużyty gaźnik, zamontowany na silniku znajdującym się w dobrym stanie technicznym. W silnikach dwusuwowych należy sprawdzić stan i drożność układu wylotowego. Należy także upewnić się, że do gaźnika dopływa wystarczająca ilość paliwa. Przed rozpoczęciem regulacji warto zajrzeć do filtra powietrza jednak wielu użytkowników zapomina o tym elemencie. Filtr należy wyprać i nasączyć specjalnym olejem lub sprejem. Teraz dopiero możemy zabrać się za regulację.

Nie ma uniwersalnej recepty na regulację gaźnika. Każdy musi być dostrojony indywidualnie pod motocykl.

Za utrzymanie optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają następujące elementy:
— zawór iglicowy sterowany pływakiem, odpowiadający za poziom paliwa w komorze pływakowej (reguluje skład mieszanki w pełnym zakresie ruchu przepustnicy);
— układ biegu jałowego
— iglica przepustnicy
— dysza główna paliwa

Trzeba pamiętać o dobrym rozgrzaniu silnika przed całą operacją!

Regulacja Obrotów:
Najprostszą i najczęściej wykonywaną czynnością regulacyjną w gaźniku jest ustawienie wolnych obrotów. Obroty biegu jałowego ustawiamy śrubą ze sprężynka (ta z lewej na zdjęciu). Można ją przekręcić ręką. Wkręcając śrubę zwiększamy obr, wykręcając - zmniejszamy. Prawidłowe to ok. 1200~1500 obr/min. Obroty warto ustawiać na zapalonych światłach, ponieważ wtedy są stosunkowo niższe niż te bez świateł.

Regulacja składu mieszanki paliwo-powietrze.

Wkręcamy na max śrubkę od mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) {może się okazać, że silnik będzie chciał zgasnąć podczas tego, dlatego można dodawać gazu podczas wkręcania tej śrubki}, potem śrubką od wolnych obrotów(taka ze sprężynką) ustawiamy w miarę możliwości obroty na poziomie 1.5-1.4tys. obr. Następnie śrubkę od regulacji składu mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) powoli wykręcamy aż obroty zaczną rosnąć, gdy zaczną już rosnąć, zostawiamy ją tak i zmniejszamy obroty silnika śrubką ze sprężynką. Cały proces powtarzamy tak długo aż obroty nie będą wzrastać przez wykręcanie śrubki od mieszanki. Na koniec ustawiamy wolne obroty. Gdy motocykl chodzi na wolnych obrotach i odkręcimy manetkę do oporu i gdy motocykl nie zamuli tylko się wkręci, albo tak samo np na jedynce jedziemy na 2tys obr i damy w gaz i jak będzie przyspieszać płynnie to mamy dobrze wyregulowany gaźnik.

Nieprawidłowa praca gaźnika w zakresie średnich obrotów wymaga zmiany położenia iglicy przepustnicy. Na iglicy znajdują się rowki. Zapięcie zawleczki na rowku niżej spowoduje wzbogacenie mieszanki, a zapięcie wyżej zuboży mieszankę. Jeżeli zabiegi te nie dadzą spodziewanego rezultatu lub nieprawidłowa praca rozciąga się także na górny zakres obrotów, to należy wymienić dyszę główną paliwa.
Poziom paliwa w komorze pływakowej regulujemy, kiedy podczas jazdy na wysokich obr moto odcina paliwo, ma chwilowe "zamuły". Aby zwiększyć poziom paliwa w komorze podginamy języczek w dół. Ważne jest aby robić to delikatnie i nie przesadzić, bo wtedy pływak nie będzie odcinał dostępu paliwa i paliwo będzie się wylewać przelewami.
Zdarza się też tak, że regulacja nie przynosi zamierzonych efektów, a silnik w naszym motocyklu pracuje jak chce. Powodem może być tzw. "Lewe lub fałszywe powietrze". Typowym objawem dla tego zjawiska jest:
-zła reakcja na gaz- charakterystyczne buuu przy odkręceniu manetki na maxa.
-wysokie obroty jałowe, których nie da się obniżyć, bądź nietrzymanie wolnych obr.
-ogólna słaba moc
-lepsza praca silnika na ssaniu

Gdzie szukać przyczyny? W nieszczelnościach:
-uszczelniacza wału od strony magneta -> jeśli widać pod magnetem pozostałości paliwa oznacza to, że simmering nadaje się do wymiany.
-w kolektorze(króćcu) ssącym, na połączeniu z cylindrem(blokiem),membraną lub połączeniu z gaźnikiem. Należy uszczelnić silikonem wysokotemperaturowym te miejsca, przy połączeniu z gaźnikiem przykręcić mocniej opaskę.
-gasbox (plastikowe pudełeczko podłączone do króćca ssącego) należy sprawdzić pod kątem szczelności w tym celu dmuchamy w niego. Uszkodzenia gasboxa są incydentalne, lecz przy diagnozowaniu lewego powietrza warto to sprawdzić.
-łączenie filtr powietrza(puszka filtra- gaźnik. tu również trzeba sprawdzić szczelność.

Gdy motocykl ma cały czas podwyższone obroty warto sprawdzić linkę gazu. Popuścić regulację, nasmarować itp.

Jeżeli po wszystkich czynnościach motocykl dalej zachowuje się dziwnie należy zgłosić się z nim do lekarza A tak na serio, trzeba szukać przyczyny gdzie indziej. Ale o tym napiszę w następnym poradniku.

Myślę, że w większości problemów z gaźnikiem wystarczy go wyczyścić i porządnie wyregulować.


Autor: Jaca
Ostatnio zmieniony 24 sie 2014, 20:48 przez MalinaDt, łącznie zmieniany 1 raz

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

17 sie 2013, 22:11

Znalazłem fajną grafikę z podpisanymi częściami gaźnika po angielsku. Może się komuś przydać.
Obrazek

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

20 paź 2013, 9:52

Znalazłem drugie foto z podpisanymi częściami, których na poprzednim foto nie ma. Jednak gaźniki są od 4t, ale może się przydać.
Obrazek

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

28 paź 2013, 17:21

Witam na poczatek maly off top nie wiem dlaczego musialem sie ponownie rejestrowac skoro juz mialem tu konto, ale mniejsza o to zastanawia mnie taka jedna mala sprawa a mianowicie, kolega Jaca napisal

" Regulacja składu mieszanki paliwo-powietrze.

Wkręcamy na max śrubkę od mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) {może się okazać, że silnik będzie chciał zgasnąć podczas tego, dlatego można dodawać gazu podczas wkręcania tej śrubki}, potem śrubką od wolnych obrotów(taka ze sprężynką) ustawiamy w miarę możliwości obroty na poziomie 1.5-1.4tys. obr. Następnie śrubkę od regulacji składu mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) powoli wykręcamy aż obroty zaczną rosnąć"

Dlaczego czasem zdaza sie taka sytulacja ze wykonujac to co napisane wyzej obr. silnika podczas wykrecania srubki od skladu mieszanki zamiast rosnac spadaja az do zgaszenia silnika? Ja nie ukrywam mam pomysl dlaczego tak sie dziele ale narazie nie bede go podowal ze by nic nie sugerowac, a prosil bym o wasze odpowiedzi w celu sprawdzenia czy mam racje, zanim rozkrece gaznik.

Pozdrawiam wszystkich milosnikow.

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

28 paź 2013, 17:34

Syf w gaźniku, za mała dysza wolnych obrotów, niska temperatura powietrza co wiąże się z drugą przyczyną. Może też być lewe powietrze i tego typu historie.

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

28 paź 2013, 18:05

Hmm ja wlasnie podejzewam dysze wolnych obr. Ale sadzilem ze jest za duza, lewego nie ma, bylo to wtedy silnik reagowal na ruchy tej srubki jak ja jaca napisal po wyeliminowaniu lewego znacznie spadly obr.jalowe i chcialem wyregulowac gaznik i tu taka niespodzianka. A i jeszcze taki myk ze jak goracy silnik to bez ssania nie odpali a na ssaniu odpala ale z tym ze musze przepustnice otwozyc na max.
A tak jeszcze przy okazji jakie mniejwiecej powiny byc dysze przy cylku poliniego 70cm gazniku 21mm wydechu przelotowym?

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

29 paź 2013, 13:25

Główna około 95.

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

12 sty 2014, 20:07

Obrazek
Co jest nie tak? Niby wkręca się dobrze ale kawusi z mleczkiem nie ma <help>

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

01 mar 2014, 14:14

Np u mnie sprawdzałem i nie ma lewego powietrza a śrubka od regulacji musi trochę być wkręcona a próby regulacji według tego poradnika zawsze kończyły się nie powodzeniem.Sądzę ,że nie ma uniwersalnej metody (np śrubka ma być wkręcona x obrotów) do tego sam przebieg i wiek zmieniają parametry silnika i według mnie ni jak mają się do tego co kiedyś było.

Re: Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

01 mar 2014, 14:26

Jeśli w każdym gaźniku śruba miała być wykręcona o np. 2 obroty, to by tej śruby nie było, bo po co komu regulacja skoro zawsze przy 2 chodzi dobrze? Każdy silnik jest inny, a określona liczba obrotów może nam jedynie wskazać od czego zaczynać regulację.
Odpowiedz