• Dzisiaj jest 09 cze 2025, 4:47
  • Zarejestruj się
  • Zaloguj się
  • Strona główna
  • FAQ
  • Szukaj
  • Zespół administracyjny
  • Facebook
  • Podgląd wydruku

Przejdź do: Strona główna › Mechanika › Mechanika

[Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Tutaj pomożemy naprawić Twój sprzęt.
Regulamin forum Przy dodawaniu tematu wybierz odpowiedni prefiks z listy. Pamiętaj aby w opisie twojego problemu podać dokładny model motocykla wraz z jego rocznikiem, np. Yamaha DT 125 LC2 1988. Postaraj się opisać wszystko dokładnie i szczegółowo, to bardzo ułatwi innym użytkownikom udzielić konkretnej odpowiedzi.
Odpowiedz
Posty: 178 • Strona 1 z 18 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 18

[Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: MalinaDt » 28 kwie 2013, 17:56

1. Czyszczenie gaźnika

Okresowe czyszczenie gaźnika jest niezbędne z uwagi na konieczność usunięcia drobnych zanieczyszczeń. Wewnątrz gaźnika znajdują się również szkodliwe i wymagające usunięcia osady, powstałe między innymi na skutek utleniania powierzchni aluminiowych. Po umyciu gaźnika w benzynie ekstrakcyjnej lub specjalnym płynie i dokładnym usunięciu zalegających osadów pędzelkiem o dość twardym włosiu należy przedmuchać sprężonym powietrzem jego kanały. Do czyszczenia zatkanej dyszy nie wolno używać drutu, igły i innych twardych przedmiotów! Dyszę należy przedmuchać sprężonym powietrzem.

Podczas czyszczenia gaźnika należy zwrócić uwagę na zużycie i stan jego elementów. Czysty i złożony gaźnik zamontowany w motocyklu trzeba poddać regulacji.

Obrazek

2. Regulacja gaźnika

Chcąc prawidłowo wyregulować gaźnik motocyklowy, należy poznać zasadę jego działania i funkcje wszystkich występujących tam układów. Regulować można jedynie czysty, sprawny i nie zużyty gaźnik, zamontowany na silniku znajdującym się w dobrym stanie technicznym. W silnikach dwusuwowych należy sprawdzić stan i drożność układu wylotowego. Należy także upewnić się, że do gaźnika dopływa wystarczająca ilość paliwa. Przed rozpoczęciem regulacji warto zajrzeć do filtra powietrza jednak wielu użytkowników zapomina o tym elemencie. Filtr należy wyprać i nasączyć specjalnym olejem lub sprejem. Teraz dopiero możemy zabrać się za regulację.

Nie ma uniwersalnej recepty na regulację gaźnika. Każdy musi być dostrojony indywidualnie pod motocykl.

Za utrzymanie optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają następujące elementy:
— zawór iglicowy sterowany pływakiem, odpowiadający za poziom paliwa w komorze pływakowej (reguluje skład mieszanki w pełnym zakresie ruchu przepustnicy);
— układ biegu jałowego
— iglica przepustnicy
— dysza główna paliwa

Trzeba pamiętać o dobrym rozgrzaniu silnika przed całą operacją!

Regulacja Obrotów:
Najprostszą i najczęściej wykonywaną czynnością regulacyjną w gaźniku jest ustawienie wolnych obrotów. Obroty biegu jałowego ustawiamy śrubą ze sprężynka (ta z lewej na zdjęciu). Można ją przekręcić ręką. Wkręcając śrubę zwiększamy obr, wkręcając - zmniejszamy. Prawidłowe to ok. 1200~1500 obr/min. Obroty warto ustawiać na zapalonych światłach, ponieważ wtedy są stosunkowo niższe niż te bez świateł.

Regulacja składu mieszanki paliwo-powietrze.

Wkręcamy na max śrubkę od mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) {może się okazać, że silnik będzie chciał zgasnąć podczas tego, dlatego można dodawać gazu podczas wkręcania tej śrubki}, potem śrubką od wolnych obrotów(taka ze sprężynką) ustawiamy w miarę możliwości obroty na poziomie 1.5-1.4tys. obr. Następnie śrubkę od regulacji składu mieszanki(mniejsza, na prawo od śrubki ze sprężynką) powoli wykręcamy aż obroty zaczną rosnąć, gdy zaczną już rosnąć, zostawiamy ją tak i zmniejszamy obroty silnika śrubką ze sprężynką. Cały proces powtarzamy tak długo aż obroty nie będą wzrastać przez wykręcanie śrubki od mieszanki. Na koniec ustawiamy wolne obroty. Gdy motocykl chodzi na wolnych obrotach i odkręcimy manetkę do oporu i gdy motocykl nie zamuli tylko się wkręci, albo tak samo np na jedynce jedziemy na 2tys obr i damy w gaz i jak będzie przyspieszać płynnie to mamy dobrze wyregulowany gaźnik.

Nieprawidłowa praca gaźnika w zakresie średnich obrotów wymaga zmiany położenia iglicy przepustnicy. Na iglicy znajdują się rowki. Zapięcie zawleczki na rowku niżej spowoduje wzbogacenie mieszanki, a zapięcie wyżej zuboży mieszankę. Jeżeli zabiegi te nie dadzą spodziewanego rezultatu lub nieprawidłowa praca rozciąga się także na górny zakres obrotów, to należy wymienić dyszę główną paliwa.
Poziom paliwa w komorze pływakowej regulujemy, kiedy podczas jazdy na wysokich obr moto odcina paliwo, ma chwilowe "zamuły". Aby zwiększyć poziom paliwa w komorze podginamy języczek w dół. Ważne jest aby robić to delikatnie i nie przesadzić, bo wtedy pływak nie będzie odcinał dostępu paliwa i paliwo będzie się wylewać przelewami.
Zdarza się też tak, że regulacja nie przynosi zamierzonych efektów, a silnik w naszym motocyklu pracuje jak chce. Powodem może być tzw. "Lewe lub fałszywe powietrze". Typowym objawem dla tego zjawiska jest:
-zła reakcja na gaz- charakterystyczne buuu przy odkręceniu manetki na maxa.
-wysokie obroty jałowe, których nie da się obniżyć, bądź nietrzymanie wolnych obr.
-ogólna słaba moc
-lepsza praca silnika na ssaniu

Gdzie szukać przyczyny? W nieszczelnościach:
-uszczelniacza wału od strony magneta -> jeśli widać pod magnetem pozostałości paliwa oznacza to, że simmering nadaje się do wymiany.
-w kolektorze(króćcu) ssącym, na połączeniu z cylindrem(blokiem),membraną lub połączeniu z gaźnikiem. Należy uszczelnić silikonem wysokotemperaturowym te miejsca, przy połączeniu z gaźnikiem przykręcić mocniej opaskę.
-gasbox (plastikowe pudełeczko podłączone do króćca ssącego) należy sprawdzić pod kątem szczelności w tym celu dmuchamy w niego. Uszkodzenia gasboxa są incydentalne, lecz przy diagnozowaniu lewego powietrza warto to sprawdzić.
-łączenie filtr powietrza(puszka filtra- gaźnik. tu również trzeba sprawdzić szczelność.

Gdy motocykl ma cały czas podwyższone obroty warto sprawdzić linkę gazu. Popuścić regulację, nasmarować itp.

Jeżeli po wszystkich czynnościach motocykl dalej zachowuje się dziwnie należy zgłosić się z nim do lekarza A tak na serio, trzeba szukać przyczyny gdzie indziej. Ale o tym napiszę w następnym poradniku.

Myślę, że w większości problemów z gaźnikiem wystarczy go wyczyścić i porządnie wyregulować.


Autor: Jaca
Ostatnio zmieniony 08 wrz 2014, 19:54 przez MalinaDt, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
MalinaDt
 
Posty: 137
Wiek: 31
Rejestracja: 21 kwie 2013, 20:37
Lokalizacja: Włoszczowa
Motocykl: NSR 125 i Bashan 250
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Graczyk » 07 cze 2013, 16:14

Ostatnio odkręciło mi się ssanie i zginęło i czy jak zaślepię je zwykła śrubka to nie przeszkadza <glowawmur> nigdzie chyba nie dostanę samego ssania
Graczyk
 
Posty: 61
Wiek: 28
Rejestracja: 30 maja 2013, 19:33
Motocykl: Dt 125 , xt600 , skuter
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Enduros70 » 08 cze 2013, 12:02

Z gaźnika na części, często to ludzie mają. Jak to wywalisz to będziesz jeździł cały czas na ssaniu.

Wymiana korbowodów/centrowanie wałów, remonty silników, naprawa gaźników, amortyzatorów cross/enduro, mycie ultradźwiękowe, spawanie aluminium. PW

:arrow: https://www.facebook.com/MotoENDOgarage
Awatar użytkownika
Enduros70
Administrator
 
Posty: 5307
Wiek: 32
Rejestracja: 21 kwie 2013, 9:54
Lokalizacja: Jarosław
Motocykl: EXC 300
  • Link do galerii
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Benioo » 15 lip 2013, 1:45

Czy wymiana dyszy w oryginalnym gaźniku DT 125 na 270 poprawi osiągi? Motocykl po remoncie. Gdzie ewentualnie mógłbym dostać taką dysze.?
Benioo
 
Posty: 50
Wiek: 29
Rejestracja: 14 lip 2013, 23:27
Motocykl: Yamaha DT 125 R. 1998r.
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Enduros70 » 15 lip 2013, 3:29

Jeśli wszystko odblokowane z przelotową końcówką to główna 240,wolnych 30 i wywalić gumę od filtra pod siedzeniem. Dysze na larssonie dostanie.

Wymiana korbowodów/centrowanie wałów, remonty silników, naprawa gaźników, amortyzatorów cross/enduro, mycie ultradźwiękowe, spawanie aluminium. PW

:arrow: https://www.facebook.com/MotoENDOgarage
Awatar użytkownika
Enduros70
Administrator
 
Posty: 5307
Wiek: 32
Rejestracja: 21 kwie 2013, 9:54
Lokalizacja: Jarosław
Motocykl: EXC 300
  • Link do galerii
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Benioo » 15 lip 2013, 11:27

jak ma wyglądać guma pod siedzeniem? Jest tam normalnie wlot z dwoma otworami tak?
Benioo
 
Posty: 50
Wiek: 29
Rejestracja: 14 lip 2013, 23:27
Motocykl: Yamaha DT 125 R. 1998r.
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: dawid081124 » 15 lip 2013, 12:53

tak, dokladnie
Yamaha DT 80 => Yamaha DT 125 => Husqvarna WR 360 =>Yamaha FZR 600=>Kingway 200=>Yamaha DT 125=>Husqvarna WRE 125
Awatar użytkownika
dawid081124
 
Posty: 108
Wiek: 30
Rejestracja: 22 kwie 2013, 6:25
Motocykl: Suzuki dr 650R
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Benioo » 15 lip 2013, 20:35

nie dostaje wam się tamtędy piasek czy błoto do filtra?
Benioo
 
Posty: 50
Wiek: 29
Rejestracja: 14 lip 2013, 23:27
Motocykl: Yamaha DT 125 R. 1998r.
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Enduros70 » 15 lip 2013, 22:49

W crossach nie ma całej górnej ścianki, tyle co siedzenie osłania filtr.
Filtr czyści się co chwilę a nie raz na miesiąc.

Wymiana korbowodów/centrowanie wałów, remonty silników, naprawa gaźników, amortyzatorów cross/enduro, mycie ultradźwiękowe, spawanie aluminium. PW

:arrow: https://www.facebook.com/MotoENDOgarage
Awatar użytkownika
Enduros70
Administrator
 
Posty: 5307
Wiek: 32
Rejestracja: 21 kwie 2013, 9:54
Lokalizacja: Jarosław
Motocykl: EXC 300
  • Link do galerii
Na górę

Re: [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca

Postautor: Benioo » 20 lip 2013, 14:40

Co do dyszy to mam gaźnik mikuni 00RP a takiego modelu w larssonie nie ma, co za tym idzie nie wiem jaki model dyszy mam zamówić. Ma ktoś taki model i wymieniał w nim dysze wolnych obrotów, główną i śrubę od regulacji mieszanki?
Benioo
 
Posty: 50
Wiek: 29
Rejestracja: 14 lip 2013, 23:27
Motocykl: Yamaha DT 125 R. 1998r.
Na górę

Następna

Odpowiedz
Posty: 178 • Strona 1 z 18 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 18

Wróć do Mechanika

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

Przejdź do widoku na telefony komórkowe

Przejdź do: Strona główna › Mechanika › Mechanika

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group.


phpBB SEO

Style we_clearblue created by weeb and edited by FastMan.

  • Kanał
  • Nowe tematy

  • Mechanika
  • [Poradnik] Czyszczenie i regulacja gaźnika by Jaca