Zbiórka na utrzymanie forum. Zebrano 130zł z 173zł. Pomóż yamahadt.net działać przez kolejny rok
Przejdź do pełnego widoku
Odpowiedz

Dozownik oleju - regulacja, obsługa

06 maja 2013, 13:27

Dozownik z wypukłym deklem

Obrazek

Obrazek

Ten typ dozownika nie potrzebuje regulacji napięcia linki dzięki zastosowaniu łącznika linek dozownika oraz gaźnika znajdującego się pod bakiem.

Obrazek

Należy jednak zadbać o czystość jak i odpowiednie nasmarowanie wszystkich linek oraz mechanizmu wyrównującego napięcie linek. Nie wolno stosować smarów ani olei, do smarowania używamy syntetycznych środków w aerozolu typu WD-40. W celu sprawdzenia skuteczności działania mechanizmu oraz płynności przesuwania linek, patrzymy na tarczę dozownika oraz linkę, która idzie do gaźnika jednocześnie przekręcając manetkę gazu do momentu, aż zniknie na niej luz i główna linka zacznie się naprężać. Odkręcając więcej manetkę, tarcza dozownika jak i przepustnica gaźnika mają podnosić się jednocześnie, gładko oraz tak samo wracać. Jeśli się tak nie dzieje pomimo nasmarowania całego układu, trzeba wymienić linki lub/oraz pancerze. Pamiętając, aby długości linek jak i pancerzy były idealnie takie same jak oryginalne, jeśli będziemy dorabiać zamiast korzystać z serwisu.

Wkręcany pin ma się pokrywać ze znakiem na tarczy, gdy manetka gazu jest w stanie spoczynku.

Obrazek

Obrazek

Regulacja minimalnego skoku pompki.

Są dwie opcje sprawdzenia skoku:
a) przy odpalaniu i gaszeniu silnika
b) po wykręceniu dozownika kręcimy palcem trybem pokazanym na zdjęciu

Obrazek

Do rzeczy.
Przy ruszaniu trybem lub odpaleniu silnika metalowa podkładka będzie się podnosić i opadać, tworząc szczelinę ukazaną na zdjęciach.

Obrazek

Obrazek

Pomiar dokonujemy szczelinomierzem, gdy szczelina będzie w pełni rozwarta.

Obrazek

Obrazek

Luz ten dla DT 125 ma wynosić 0,20 – 0,25mm. Luz ten regulujemy odkręcając nakrętkę na klucz 8, ściągamy dużą podkładkę i dodajemy lub ujmujemy małe podkładki o odpowiedniej grubości na trzpieniu pod dużą podkładkę.

Odpowietrzanie dozownika.

Jeśli demontowaliśmy dozownik, wężyki lub nie było oleju w zbiorniku należy odpowietrzyć mechanizm. W tym celu zalewamy zbiornik olejem, sprawdzamy czy oba wężyki są dobrze osadzone, następnie odkręcamy śrubkę zaznaczoną na zdjęciu.

Obrazek

Teraz należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż olej jest dość gęsty, więc chwilę potrwa zanim zaleje cały dozownik. Można odkręcić korek zbiornika. Gdy z otworu zacznie płynąć olej bez pęcherzyków powietrza zakręcamy śrubkę.

Po każdorazowym zabiegu odpowietrzania, odłączania wężyków należy przed odpaleniem ustawić tarczę dozownika w pozycji maksymalnego otwarcia (trzymać naciągniętą linkę lub przekręcić i trzymać palcami tarczę) i zostawić tak odpalony motor na kilka minut, dzięki czemu wężyki w pełni wypełnią się olejem, a silnik nie będzie początkowo chodził bez oleju.

Dozownik z płaskim dekielkiem

Te dozowniki montowane od roku 1999 wymagają regulacji napięcia linki poprzez napinacz umieszczony na końcu kolanka wychodzącego z dekla.

Obrazek

W tym celu ściągamy dekielek, luzujemy kontrę na napinaczu. Teraz przekręcamy manetkę gazu tak, aby linka się napięła (zlikwidował się luz) i kręcimy napinaczem do momentu, aż znak na tarczy dozownika oraz króćcu wężyka się pokryją jak na obrazku.

Obrazek

Obrazek

Po tej czynności dokręcamy nakrętkę kontrującą i ostatecznie sprawdzamy pokrywanie się kresek przekręcające manetkę.

Odpowietrzanie.

Sprawdzamy stan oleju, podłączenie wężyków, następnie ściągamy zaślepkę zaznaczoną na obrazku.

Obrazek

Odpalamy motor, trzymamy go na 2 tys. obrotów do momentu, aż z odpowietrznika zacznie lecieć olej bez pęcherzyków powietrza. Na koniec dobrze zakładamy zaślepkę odpowietrznika oraz dekielek dozownika.

Jeśli demontowaliśmy wężyki to przy pierwszym odpaleniu postępujemy jak we wcześniejszym opisie odnośnie przekręcania tarczy.

W celu bezawaryjnej pracy dozownika należy co sezon sprawdzić stan wszystkich linek oraz dokonać gruntownego ich czyszczenia oraz smarowania. Przy dolewaniu oleju do zbiornika uważamy, aby nie dostał się jakiś brud.

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

27 cze 2014, 22:04

Zapytam w tym poście, poproszę o dalsze wskazówki.
Chodzi o odłącznie/demontaż dozownika oleju.

Zdjąłem zbiornik oleju, odłączyłem wszystko co było z nim połączone czyli wężyk gumowy oraz wtyczkę (od poziomu oleju w zbiorniczku?),
teraz, jak gdzieś wyczytałem, dobrze jest zdemontować silniczek podający olej.

Jak się mam do tego zabrać, czy ktoś może opisać.


Obrazek

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

27 cze 2014, 22:06

Musisz odczepić linke gazu a potem odkręcić dwie śrubki co silniczek trzymają wyjąć go a śrubki wkręcić spowrotem.

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

27 cze 2014, 22:38

Ok, dzieki.
Kurde teraz patrze, jest dokładnie temat o tym czego szukam :
usuwanie-dozownika-oleju-t1088-10.html

Możecie przenieść mojego posta tam, żeby tutaj nie bruździć ;)

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

01 sie 2014, 11:35

super poradnik, dzięki niemu znalazłem powód przepalania świec zapłonowych i przerywania mojej DT :mrgreen:
super robota!

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

07 wrz 2014, 9:47

Mam pytanie jak sprawdzić czy dozownik działa? Bo kupiłem DT a poprzedni właściciel nie używał dozownika tylko sam robił mieszankę, a ja chciałbym go używać, zaglądałem do zbiorniczka to jest czyściutki bez żadnego syfu.

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

07 wrz 2014, 11:52

Założyć przeźroczysty wężyk od dozownika do króćca membrany, postąpić zgodnie z zamieszczoną tu instrukcją i będziesz widział czy olej się przesuwa w wężyku. Tylko przy odpalaniu trzeba wlać do gaźnika mieszankę.

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

07 sie 2015, 19:55

zdjecią wygasły , jak możesz to odśwież.

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

18 sie 2015, 14:42

Również proszę o odświeżenie zdjęć :)

Re: Dozownik oleju - regulacja, obsługa

18 sie 2015, 16:32

W niedzielę przypomnieć.
Odpowiedz