1. Uszczelka pod głowicą.
Przyczyn uszkodzonej uszczelki jest wiele:
a) Płyn z chłodnicy zostaje wypychany do zbiorniczka wyrównawczego, a po jego przepełnieniu wylewa się odpowietrzeniem zbiorniczka, które jest podłączone wężykiem do ramy, a następnie wycieka otworem w ramie obok czujnika stopki bocznej. Jeśli motor jest nagrzany do temperatury pracy to po odkręceniu korka chłodnicy usłyszymy syk co jest efektem pompowania gazów z cylindra przez nieszczelną uszczelkę.
b) Płyn chłodniczy przedostaje się do wnętrza cylindra przez co zostaje spalany i towarzyszy temu biały dym wylatujący z końcówki wydechu. Wyraźne ubytki płynu w ciągu dnia.
c) Rzadziej spotykanym problemem uszczelki jest wyciek płynu na zewnątrz cylindra co w efekcie prowadzi do jego braków w układzie chłodzenia.
Proces wymiany uszczelki jest opisany tutaj: viewtopic.php?f=51&t=8
2. Termostat
Termostat jest odpowiedzialny za zamykanie obiegu w układzie chłodniczym, gdy temperatura cieczy w cylindrze nie wzrosła do około 70 stopni Celsjusza.
Znajduje się on pod pokrywką w głowicy, do której dochodzi gruby wąż chłodniczy.


Sprawdzenie jego sprawności polega na wrzuceniu go do wody, którą doprowadzimy do zagotowania. Powinien otworzyć się ok. 5-7mm. Zamknięty oraz otwarty termostat ukazują zdjęcia.


3. Zapchana chłodnica
Rzadko spotykany problem, lecz zdarzają się takie przypadki. Problem ten pojawia się przez nie stosowanie płynów chłodniczych, lecz zwykłej wody. Aby zlikwidować usterkę należy wybrać się do sklepu i kupić preparat do udrożniania jakich pełno na rynku.
4. Przepuszczający simmering na pompie wody.
Ta usterka wstępuje prawie tak często jak uszczelka pod głowicą. Przyczyną jego przepuszczania jest ubywanie płynu chłodniczego, który dostaje się do skrzyni biegów. Jeśli płyn chłodniczy zmiesza się z olejem będzie on koloru siwego co jest łatwe do wykrycia.
Jak wymienić simmering opisałem w tym temacie: viewtopic.php?f=51&t=16
5. Uboga mieszanka paliwowo-powietrzna.
Przyczyny ubogiej mieszanki to:
- źle wyregulowany gaźnik
- za mała dysza główna
- nieszczelność w połączeniu gaźnik-filtr powietrza
- nieszczelność na łączeniu cylindra z dyfuzorem.
Ubogą mieszankę można poznać po wyglądzie świecy. Należy zrobić trasę ok. 5km na wysokich obrotach i po zatrzymaniu bezzwłocznie wyłączyć silnik. Wykręcamy świecę i oceniamy jej wygląd sugerując się zdjęciami zawartymi w tym poradniku
6. Zagniecione oraz brudne żeberka chłodnicy.
Prostujemy płaskim śrubokrętem.
7. Uszkodzenie wirnika pompy wody.
Bardzo rzadka usterka, lecz jeśli się zdarzy to trzeba wymienić wirnik. Uszkodzenie może polegać na ułamaniu żeberka bądź wytarciu spowodowanym dużym zanieczyszczeniem układu.
Warto też sprawdzić czy nasz termometr nas nie oszukuje. W tym celu należy wykręcić czujnik temperatury umieszczony w głowicy i podłączając do niego miernik nastawiony na omy wrzucić do wody (najlepiej destylowanej), którą będziemy podgrzewać. Tak to ma wyglądać.
Teraz sprawdzamy wskazania omomierza względem temperatury wody:
[DT 125]
50*C -> 153,9 Ohm
80*C -> 47,5-56,8 Ohm
100*C -> 26,2-29,6 Ohm
[DT 80 LC1]
40*C -> 240 Ohm
60*C -> 94-114 Ohm
80*C -> 52 Ohm
100*C -> 16-30 Ohm
[DT 80 LC2]
31-49*C -> 579 Ohm
80*C -> 127 Ohm
110*C -> 48 Ohm
110-121*C -> 42 Ohm
Jak coś jeszcze sobie przypomnę do dopiszę.