Zbiórka na utrzymanie forum. Zebrano 130zł z 173zł. Pomóż yamahadt.net działać przez kolejny rok
Przejdź do pełnego widoku
Odpowiedz

Regeneracja przedniego zawieszenia

21 kwie 2013, 15:26

Przedstawię teraz opis kompletnej regeneracji przedniego zawieszenia.

A więc zanim się do czegokolwiek zabierzemy musimy ustawić motor na podnośniku lub czymś tego typu, aby koła lekko były oderwane od ziemi.

I. Demontowanie lag z motoru.

1. Pierwszą czynnością jest poluzowanie górnych śrub półki klucz nr 10, a następnie górnej śruby kluczem nr 22, aby później nie było z nią problemów.

Obrazek
Obrazek

2. Następnie luzujemy 4 śruby umiejscowione w dolnych półkach: klucz nr 12.

Obrazek

3. Teraz musimy odkręcić koło. Bierzemy klucz nr 10 i odkręcamy cztery śrubki dociskające ośkę, po tym kluczem nr 17 wykręcamy całą ośkę i wyciągamy koło.

* W dt125x docisk jest na dwie śruby imbusowe na klucz 6mm; ośka-klucz nr 17
©Frozen


Obrazek
Obrazek

4. Ostatnia czynność to odkręcenie zacisku (klucz nr 12) tak jak na zdjęciu.

Obrazek

Teraz delikatnie wysuwamy lagi i mamy je na wierzchu.

Obrazek

II. Rozbieranie lag.

1. Wykręcamy górną śrubę, którą wcześniej poluzowaliśmy i wyciągamy po kolei: tulejkę, podkładkę, sprężynę jak ukazują zdjęcia.

Obrazek
Obrazek

2. Przygotowujemy sobie jakiś pojemnik i zlewamy cały olej. Kiedy olej przestaje już lecieć chwytamy za goleń i lagę i „pompujemy” całym teleskopem przez co wylecą resztki , które są poza tłumikiem.

Obrazek

3. Stawiamy sobie teleskop i wyciągamy zabezpieczenie oraz uszczelniacz przeciwpyłowy jakimś szerokim śrubokrętem, tak jak na zdjęciach.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Teraz czynność, z którą nie radzi sobie większość użytkowników DT 125, a mianowicie odkręcenie dolnej śruby.
Czyścimy dokładnie z błota i innych zanieczyszczeń śrubę oraz dookoła niej, aby klucz którym będziemy odkręcać wszedł do końca i nie obrobił jej w środku. Jeśli nie idzie, grzejemy goleń w tym miejscu oraz obficie zlewamy okolice śruby wd-40, po czym próbujemy rozruszać ją w obie strony.

Obrazek

Do jej odkręcenia trzeba zrobić blokadę tłumika, który znajduje się wewnątrz lagi. Wykonujemy go z rurki na której jednym końcu przyspawujemy nakrętkę na klucz 27mm, a z drugiej poprzeczną rurkę celem trzymania. Wkładamy stroną przyspawanej nakrętki do lagi, tak aby zazębiał się z frezem tłumika ukazanym na zdjęciu. Dzięki temu nie będzie się obracał i będziemy mogli odkręcić imbusową śrubę.

Obrazek

* W dt125x występuje okrągły tłumik. Podobna zasada jak wyżej jednak są dwie możliwe końcówki:
1.
Zastosowanie okrągłego trzpienia
2.
Zastosowanie kwadratowego trzpienia(zalecany)
©Frozen


Gdy już uporamy się z tym, łapiemy nogami lub jak ktoś woli zakręcamy goleń w imadło i szarpiemy lagą, aż wyjdzie nam cały środek jak ukazuje zdjęcie, czyli uszczelniasz olejowy, podkładka oraz ślizg.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

5. Aby wyciągnąć tłumik z lagi trzeba zdjąć nasadkę która jest na końcu. Zdarza się często, że przykleja się ona na dole golenia, wtedy trzeba ją z tamtą „wytrzepać”. Wszystkie części są ukazane na zdjęciach także nie powinno być w niczym problemu.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

III. Składanie lag.

1. Zanim przystąpimy do składania wszystkiego musimy wyczyścić każdą część z różnych zanieczyszczeń a szczególnie piasku, który znajdując się w środku teleskopu jest „zabójcą” szczególnie dla lagi rysując chromowaną powłokę a przy czym niszczy nasz uszczelniacz.

2. Gdy wszystko jest już czyste składamy w odwrotnej kolejności, czyli wkładamy tłumik do lagi i zakładamy na jego koniec nasadkę po czym wkładamy lagę do goleni przykręcając całość dolną śrubką. Blokowanie tłumika jak wyżej.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

3. Najtrudniejszą częścią tej operacji jest osadzenie z powrotem ślizgu/panewki. Najpierw ustawiamy go ręcznie, a następnie szukamy odpowiedniego narzędzia, którym lekko go wbijemy, dosłownie 1mm, potem nakładamy na lagę podkłądkę i przez nią pobijamy dookoła, równomiernie panewkę. Jeśli weszła do końca, zakładamy uszczelniacz olejowy, uszczelniacz przeciwpyłowy oraz zabezpieczenie. Pamiętajmy, aby uszczelniacz olejowy wkładać równomiernie, bo w innym przypadku może się on zaklinować i wtedy trzeba od nowa rozpoławiać teleskop.

Jeśli na panewkach zauważymy, że wytarł się teflon konieczna jest wymiana tego elementu. W lagach DT znajdują się w sumie 4 sztuki. Do dostania u mnie.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Teraz pozostało nam włożyć sprężynę oraz podkładkę, po czym zalać 495ml oleju. Ja kupiłem taki jaki jest opisany w serwisów, czyli 10W firmy MOTUL (cena 41zł). Wkładamy tulejkę i zakręcamy górną śrubę.

* W dt125x jest 0,6l na lagę!!! Czyli jedna butelka nie starczy.
©Frozen


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Z drugą lagą postępujemy tak samo. Montowanie teleskopów do motoru w odwrotnej kolejności jak opisane w pierwszej części.

Użyte narzędzia:
- klucz oczkowy płaski nr 10
- klucz oczkowy płaski nr 12
- klucz oczkowy płaski nr 22
- klucz nasadowy nr 12
- klucz nasadowy nr 17
- impulsator manulany ( młotek :] )
- śrubokręt płaski
- imadło
- pobijak
- klucz imbusowy nr 10
- blokada tłumika

Dane:
Ilość oleju na lage: 495ml
Długość sprężyny 503mm
Długość sprężyny podlegającej wymianie 468mm
Poziom oleju 165,5mm
Uszczelniacz olejowy 41X53X8/9.5
Uszczelniacz przeciwpyłowy 41x53,7x5 (można kupić u mnie, inne części również)
W razie problemów proszę pisać.

* Dla dt125x :
ilość oleju na lagę: 600ml
długość sprężyny: 501mm
długość do wymiany: +-7% ~466mm
poziom oleju: 140mm
©Frozen


*Zapytania odnośnie części kierujemy do użytkownika: Enduros70
*nie zezwalam na kopiowanie treści zawartych w tym poście
Ostatnio zmieniony 24 lut 2018, 20:44 przez Frozen, łącznie zmieniany 4 razy
Powód: poprawiłem fotki, żeby wygodniej się przeglądało - jedna fotka wygasła.

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

23 wrz 2013, 11:18

gdzie kupiłeś uszczelniacz przeciwpyłowy ? bo nie moge nigdzie znaleźć

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

23 wrz 2013, 14:28

Jak się delikatnie wyciągnie to z powrotem wkładasz stary przeciwpyłowy. Nie ma to takiego znaczenia jak masz gumy na lagi.

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

23 wrz 2013, 17:58

Uszczelniacze pyłowe trzeba wymienić, bo na pewno masz je od nowości. Dobierzesz po rozmiarze, chyba z jakiejś Hondy brałem.

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

23 wrz 2013, 20:18

http://sklep.motodream.pl/ariete-uszcze ... -8862.html
te będą dobre ? co oznacza /10 na końcu ? ku*ewsko drogie :]

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

23 wrz 2013, 20:21

Wysokość całkowita, cena normalna.

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

08 lis 2013, 14:19

Witam.. mam taki problem iż gdy wymieniałem uszczelniacze to zauważyłem luz lagi... wygląda na to że sa już zużyte panewki... wie ktoś jakie są dokładne wymiary tych części??? nie mogę nigdzie tego znaleźć... pozdrawiam i liczę na pomoc :P

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

08 lis 2013, 14:25

W serwisie trzeba zamawiać.

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

24 gru 2013, 0:34

Witam ,
Co może być przyczyna zacinających się lag, słabe sprężyny i stary olej ? np. jak postawie na bocznej nóżce czasami same odbiją albo ugnę je i nie odbiją na miejsce, mowa o małym skoku tego nie odbicia około 1cm może troszke więcej

Re: Regeneracja przedniego zawieszenia

24 gru 2013, 8:45

To normalne.
Odpowiedz