A więc zanim się do czegokolwiek zabierzemy musimy ustawić motor na podnośniku lub czymś tego typu, aby koła lekko były oderwane od ziemi.
I. Demontowanie lag z motoru.
1. Pierwszą czynnością jest poluzowanie górnych śrub półki klucz nr 10, a następnie górnej śruby kluczem nr 22, aby później nie było z nią problemów.
2. Następnie luzujemy 4 śruby umiejscowione w dolnych półkach: klucz nr 12.
3. Teraz musimy odkręcić koło. Bierzemy klucz nr 10 i odkręcamy cztery śrubki dociskające ośkę, po tym kluczem nr 17 wykręcamy całą ośkę i wyciągamy koło.
* W dt125x docisk jest na dwie śruby imbusowe na klucz 6mm; ośka-klucz nr 17
©Frozen
4. Ostatnia czynność to odkręcenie zacisku (klucz nr 12) tak jak na zdjęciu.
Teraz delikatnie wysuwamy lagi i mamy je na wierzchu.
II. Rozbieranie lag.
1. Wykręcamy górną śrubę, którą wcześniej poluzowaliśmy i wyciągamy po kolei: tulejkę, podkładkę, sprężynę jak ukazują zdjęcia.
2. Przygotowujemy sobie jakiś pojemnik i zlewamy cały olej. Kiedy olej przestaje już lecieć chwytamy za goleń i lagę i „pompujemy” całym teleskopem przez co wylecą resztki , które są poza tłumikiem.
3. Stawiamy sobie teleskop i wyciągamy zabezpieczenie oraz uszczelniacz przeciwpyłowy jakimś szerokim śrubokrętem, tak jak na zdjęciach.
4. Teraz czynność, z którą nie radzi sobie większość użytkowników DT 125, a mianowicie odkręcenie dolnej śruby.
Czyścimy dokładnie z błota i innych zanieczyszczeń śrubę oraz dookoła niej, aby klucz którym będziemy odkręcać wszedł do końca i nie obrobił jej w środku. Jeśli nie idzie, grzejemy goleń w tym miejscu oraz obficie zlewamy okolice śruby wd-40, po czym próbujemy rozruszać ją w obie strony.
Do jej odkręcenia trzeba zrobić blokadę tłumika, który znajduje się wewnątrz lagi. Wykonujemy go z rurki na której jednym końcu przyspawujemy nakrętkę na klucz 27mm, a z drugiej poprzeczną rurkę celem trzymania. Wkładamy stroną przyspawanej nakrętki do lagi, tak aby zazębiał się z frezem tłumika ukazanym na zdjęciu. Dzięki temu nie będzie się obracał i będziemy mogli odkręcić imbusową śrubę.
* W dt125x występuje okrągły tłumik. Podobna zasada jak wyżej jednak są dwie możliwe końcówki:
1.
Zastosowanie okrągłego trzpienia
2.
Zastosowanie kwadratowego trzpienia(zalecany)
©Frozen
Gdy już uporamy się z tym, łapiemy nogami lub jak ktoś woli zakręcamy goleń w imadło i szarpiemy lagą, aż wyjdzie nam cały środek jak ukazuje zdjęcie, czyli uszczelniasz olejowy, podkładka oraz ślizg.
5. Aby wyciągnąć tłumik z lagi trzeba zdjąć nasadkę która jest na końcu. Zdarza się często, że przykleja się ona na dole golenia, wtedy trzeba ją z tamtą „wytrzepać”. Wszystkie części są ukazane na zdjęciach także nie powinno być w niczym problemu.
III. Składanie lag.
1. Zanim przystąpimy do składania wszystkiego musimy wyczyścić każdą część z różnych zanieczyszczeń a szczególnie piasku, który znajdując się w środku teleskopu jest „zabójcą” szczególnie dla lagi rysując chromowaną powłokę a przy czym niszczy nasz uszczelniacz.
2. Gdy wszystko jest już czyste składamy w odwrotnej kolejności, czyli wkładamy tłumik do lagi i zakładamy na jego koniec nasadkę po czym wkładamy lagę do goleni przykręcając całość dolną śrubką. Blokowanie tłumika jak wyżej.
3. Najtrudniejszą częścią tej operacji jest osadzenie z powrotem ślizgu/panewki. Najpierw ustawiamy go ręcznie, a następnie szukamy odpowiedniego narzędzia, którym lekko go wbijemy, dosłownie 1mm, potem nakładamy na lagę podkłądkę i przez nią pobijamy dookoła, równomiernie panewkę. Jeśli weszła do końca, zakładamy uszczelniacz olejowy, uszczelniacz przeciwpyłowy oraz zabezpieczenie. Pamiętajmy, aby uszczelniacz olejowy wkładać równomiernie, bo w innym przypadku może się on zaklinować i wtedy trzeba od nowa rozpoławiać teleskop.
Jeśli na panewkach zauważymy, że wytarł się teflon konieczna jest wymiana tego elementu. W lagach DT znajdują się w sumie 4 sztuki. Do dostania u mnie.
4. Teraz pozostało nam włożyć sprężynę oraz podkładkę, po czym zalać 495ml oleju. Ja kupiłem taki jaki jest opisany w serwisów, czyli 10W firmy MOTUL (cena 41zł). Wkładamy tulejkę i zakręcamy górną śrubę.
* W dt125x jest 0,6l na lagę!!! Czyli jedna butelka nie starczy.
©Frozen
Z drugą lagą postępujemy tak samo. Montowanie teleskopów do motoru w odwrotnej kolejności jak opisane w pierwszej części.
Użyte narzędzia:
- klucz oczkowy płaski nr 10
- klucz oczkowy płaski nr 12
- klucz oczkowy płaski nr 22
- klucz nasadowy nr 12
- klucz nasadowy nr 17
- impulsator manulany ( młotek :] )
- śrubokręt płaski
- imadło
- pobijak
- klucz imbusowy nr 10
- blokada tłumika
Dane:
Ilość oleju na lage: 495ml
Długość sprężyny 503mm
Długość sprężyny podlegającej wymianie 468mm
Poziom oleju 165,5mm
Uszczelniacz olejowy 41X53X8/9.5
Uszczelniacz przeciwpyłowy 41x53,7x5 (można kupić u mnie, inne części również)
W razie problemów proszę pisać.
* Dla dt125x :
ilość oleju na lagę: 600ml
długość sprężyny: 501mm
długość do wymiany: +-7% ~466mm
poziom oleju: 140mm
©Frozen
*Zapytania odnośnie części kierujemy do użytkownika: Enduros70
*nie zezwalam na kopiowanie treści zawartych w tym poście